داروی جدید شرکت Lexicon برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

23 ژانویه 2013- شرکت داروسازی Lexicon درحال بررسی داروی sotagliflozin در فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی برای دیابت نوع 1 و 2 می‌باشد. چنانچه این دارو تایید گردد دارای بیشترین تأثیر بر درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 خواهد بود. در نوامبر سال 2015، شرکت Lexicon به قرارداد خود برای ساخت و انجام کارآزمایی‌های بالینی بر روی این دارو با شرکت سانوفی پایان داد و پس از آن، امتیاز توسعه‌ی داروی sotagliflozin و حقوق تجاری آن در ایالات متحده به شرکت Lexicon تعلق گرفت.

این دارو حاوی مهارکننده‌های SGLT1 و SGLT2 است و می‌تواند گزینه‌ی درمانی جدیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باشد. بر اساس نتایج بالینی که تاکنون بدست آمده است، این دارو می تواند بطور قابل توجهی بار مدیریت روزانه‌ی دیابت را در این افراد کاهش دهد.

دکتر Strumphمدیر توسعه‌ی بالینی و توسعه‌یsotagliflozinدر شرکت Lexiconمی گوید: این مهار کننده‌ی دو گانه در فرایند انتقال گلوکز در سراسر بدن اختلال ایجاد می‌کند و قند اضافه‌ را از طریق ادرار دفع می‌کند.

  Strumphتوضیح داد که مهارکننده‌های SGLT بطور مستقل از انسولین موجب کاهش قند می‌شوند و در نتیجه مکمل درمان با انسولین هستند.

دکتر Jerry Leeمدیر گروه علوم و دارو در آژانس Evolvrمی‌گوید: اگر داروی sotagliflozin بتواند سبب بهبود هموگلوبین A1cو کاهش وقوع هیپوگلایسمی شدید شود، به تصور من می‌تواند وارد استانداردهای مراقبتی دیابت نوع 1 شود.

نتایج مرحله‌ی سوم تحقیقات بر روی این دارو(مطالعه‌ی inTandem1) در کنار درمان با انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نشاندهنده‌ی کاهش چشمگیر هموگلوبین A1c درهفته‌ی بیست و چهارم بدون افزایش خطر هیپوگلایسمی شدید بوده است.

 دکتر Michael Kuhn می‌گوید: در حالیکه کتواسیدوز دیابتی در هر دو گروه درمان گزارش شده است اما FDA بر خطر بروز DKA را با استفاده از مهارکننده‌های SGLT2 اذعان کرده است. مطالعات قبلی در فاز دوم نشان داد که مصرف این دارو به کنترل بهتر گلایسمیک بیماران و کاهش دوز انسولین مورد نیاز در زمان صرف غذا به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می‌کند.

دکتر Lee توضیح داد که بیماران مبتلا به دیابت نماینده‌ی جمعیت ناهنگنی با چالش‌های متنوع درمانی هستند و ارائه ی این دارو می‌تواند گزینه‌های درمانی را برای این بیماران افزایش دهد. در مورد پرداخت هزینه‌ی این درمان، بیمه‌های خدماتی باید با در نظر گرفتن عوارض عدم کنترل دیابت، به پرداخت هزینه‌های این داروی کمکی، فکر کنند. اگر یک داروی جدید نتایج قانع کننده‌ای در سطح بالینی ارائه دهد احتمال بازپرداخت هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه افزایش می یابد.

 منبع:

www.mmm-online.com/pipeline/lexicon-developing-type-1-diabetes-treatment-with-sanofi/article/633082/آ